tiistai 3. maaliskuuta 2015

Itse tehty soijajogurtti

 
Erityisruokavalion noudattaminen on viime vuosien aikana helpottunut huomattavasti, sillä erityistuotteita on nykyään saatavilla monenlaisia jopa ihan tavallisista ruokakaupoista. Valikoimaa täydentävät vielä luontaistuotekaupat sekä nettikaupat, joista tilaaminen on helppoa ja nopeaa. Parhaimmassa tapauksessa on tilaus saapunut jo seuraavana päivänä. Valikoimaa riittää niin, ettei aina tahdo uskoa mitä kaikkea on nykyisin jo saatavilla. Erilaisia hapanmaitotuotteita kaipaisin kuitenkin aika ajoin ruokavaliooni. Isommista marketeista on saatavilla nykyisin ainakin soija- ja kaurajogurtteja, mutta niiden maku ja sisältö ei aina oikein miellytä. Piti keksiä jotain.
Näin itse tehdyn maidottoman jogurtin ohjeen ensi kertaa FOX-kanavalla Kapinakokki Santeri Hämäläisen ohjelmassa. Tuo resepti löytyy myös täältä. Kuten yleensä, tein jogurtin hieman soveltaen. Käytin kaupan valmista soijamaitoa, enkä laittanut suolaa. Neljäs kerta toden sanoi ennen kuin homma toimi. Kriittisiksi kohdiksi huomasin ainakin sen, että maitoa kannattaa hieman lämmittää ennen muiden aineiden lisäämistä, sekä sen, että maitoseos pitää jättää riittävän lämpimään paikkaan ja aikaa se vie noin kaksi vuorokautta. Tässä olen käyttänyt soijamaitoa, mutta homma toimii yhtä hyvin myös kaura-, manteli-, riisi-, kuin pähkinämaidoillakin.

Jos vierastat soijan makua, niin voin kertoa että eri merkkien ja laatujen välillä on paljon eroa. Itse käytän tällä hetkellä Rainbow:n luomusoijamaitoa sen edullisemman hinnan ja miedon maun vuoksi.
SOIJAJUGURTTI
1l soijamaitoa
2 kapselia maitohappobakteereja (käytin Bioteekin PROBIOOTTIplus -kapseleita)
1-1,5dl kookosjauhoja
Lämmitä maito kädenlämpöiseksi. Lisää probioottikapselien sisältö ja kookosjauhot vispaten sekaan. Kaada seos sopiviin astioihin ja jätä huoneen lämpöön 1-2 vuorokaudeksi, kunnes seos on paksuuntunut ja hapattunut. Säilytä jääkaapissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti