maanantai 25. toukokuuta 2015

Pasta Alfredo Antipastan tapaan


Itse tehdystä parmesaanista innostuneena halusin kokeilla amerikkalaisten rakastamaa pastaklassikkoa, pasta Alfredoa. Perinteisesti kastike koostuu kermasta, voista ja parmesaanista. Oma versioni on tehty kasvimaidosta ja itse tehdystä parmesaanista. Halutessasi voit lisätä joukkoon vielä nokareen kirkastettua voita, mutta itse jätin sen pois, eikä kastike sitä mielestäni tarvinnut.

Koska alkuperäinen resepti on omaan makuuni jotenkin tylsä, päätin piristää kastiketta tuoreella valkosipulilla, timjamilla ja pippurisekoituksella. Sekaan pilkoin vielä tuoretta vihreää parsaa ja voin kertoa, että oli mielettömän herkullista. Perinteinen vehnäpasta korvaantui gluteenittomalla pastalla, mutta shiratakipasta toimii varmasti myös yhtä hyvin, samoin soijapapupasta, jolloin ruuan proteiinipitoisuus lisääntyy. Kannattaa kokeilla myös minun versiollani tuorepastasta.



PASTA ALFREDO PARSALLA
(2 annosta)
250g tuoretta vihreää parsaa
150g haluamaasi pastaa
3dl kasvimaitoa
1 kokonainen yksikyntinen valkosipuli (tai 3 isoa kynttä)
pippurisekoitusta maun mukaan
1tl timjamia hienonnettuna
suolaa maun mukaan
Leikkaa parsojen päistä puumainen osa vois. Säästä osa latvoista koristeluun. Pilko loppu parsa pieniksi paloiksi. Kuumenna kasvimaito kattilassa yhdessä valkosipulin, pippurin ja timjamin kanssa ja keitä sitä hetki, lisää joukkoon parmesaani ja parsan palat ja mausta tarvittaessa lisää. Kiehauta seos ja sekoita kypsän pastan joukkoon. Koristele parsan latvoilla, rouhitulla pippurilla ja halutessasi raastetulla vegaaniparmesaanilla. Tarjoile heti!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti