tiistai 10. marraskuuta 2015

Kirja-arvio: Jamie Oliverin Arjen superruokaa

(Readme.fi)

Sain arvioitavaksi Jamie Oliverin uuden Arjen superruokaa -kirjan. Ensisilmäys kirjasta oli hyvä. Kirja on jaettu lukuihin aterioiden mukaan sisältäen aamiaiset, lounaat, päivälliset ja välipalat. Jokaiselle aterialle on laskettu energiamäärä, hiilihydraatit, proteiinit, rasvat ja kuitu, sekä kerrottu valmistusaika. Kaikkien aamiaisvaihtoehtojen maksimienergiamäärä on 400kcal, lounaiden ja päivällisten 600kcal.
Se mitä minulle tulee mieleen kirjan nimestä, on terveellinen, suhteellisen nopeasti valmistuva edullinen ruoka mausta tinkimättä. Kirjan reseptit onkin laadittu niin, etteivät ne sisällä valkoista viljaa tai sokeria, vaan ne on korvattu täysjyvällä, kvinoalla, mustalla riisillä, villiriisillä tai muilla vastaavilla. Kirjan mukaan reseptien keskihinta on 3,70euroa. Toisaalta Jamie on brittiläisenä tietysti laskenut hinnat oman hintatasonsa mukaan, Suomessa saa keskihintaa kyllä nostaa.
Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavalle kirja ei kovin paljoa vaihtoehtoja anna, mutta monet reseptit ovat todella kivoja ja monista saa pienin muutoksin muokattua ruokavalioon sopivia aterioita. Monissa on kuitenkin kivoja ideoita tai makuyhdistelmiä. Sama koskee maitoallergisia ja keliaakikkoja, tosin reseptivaihtoehtoja on tällöin jo enemmän. Pienin muutoksin niistäkin saa kivoja ateriakokonaisuuksia ja aion todennäköisesti myöhemmin testata muutamia niistä.
Kirja ei kuitenkaan mainiosta itseään vähähiilihydraattisena, gluteenittomana tai maidottomana, joten olisi epäreilua arvioida kirja pelkästään niiden pohjalta. Jamie sanoo kirjan tärkeimmän lupauksen olevan, että jokainen sen ruokaohje on hyvä valinta. Paljon luvattu ja hieman kyllä kritisoin sitäkin, sillä jokainen ihminen on yksilö. Se mikä toimii loistavasti toisella voi toiselta viedä hengen, hyvänä esimerkkinä vaikka pähkinät. Sama ajatus pätee periaatteessa mihin tahansa raaka-aineeseen.
Kirja on selvästi tehty virallisterveellistä ruokavaliota ajatellen. Näyttäisi siltä, että sen reseptitkin luotu vain kirjaa varten tätä ideologiaa silmällä pitäen, sillä moniin Jamien aiempiin kirjoihin verrattuna kirjasta puuttuvat Jamien omat kertomukset ja ajatukset resepteistä, mitkä ovat mielestäni hänen keittokirjojensa parasta antia. Niitä jäin kaipaamaan, vaikka Jamien palo ruoanlaittoon kyllä kirjasta välittyykin. Nyt kyseiset alustukset on korvattu lauseen kahden mittaisilla teksteillä ruoan terveysvaikutuksista. Yhtenä erikoisena asiana on vielä pakko nostaa kirjan lopussa oleva kokoelma erilaisia terveellisen elämän ohjeita, joissa yhdessä niistä mainittiin päivittäiseksi proteiinin tarpeeksi naisilla 45g ja miehillä 55g! Mielestäni melko vähän!
Mitä tulee mieleen kirjan visuaalisesta ilmeestä ja selkeydestä niin, kirjassa on paljon kauniita ja inspiroivia kuvia ja pääperiaate näytti olevan se, että kirjassa on yksi resepti per sivu ja viereisellä sivulla kuva ruoasta. Pidän juuri tuollaisesta tavasta esittää resepti, sillä silloin koko resepti kuvineen on nähtävillä yhdellä silmäyksellä ilman sivujen kääntelyä ja kokonaisuus on selkeämpi.
Kirja on kuitenkin ensisijaisesti reseptikirja joten sanoisin, että reseptien ideat ovat kuitenkin ihan kivoja ja uusia makuyhdistelmäideoitakin sieltä poimin. Kaikki reseptit myös vaikuttivat helpolta ja suhteellisen nopeilta toteuttaa. Reseptit ovat myös helposti muokattavissa ja esimerkiksi monissa aamiaisvaihtoehdoissa hiilihydraattimäärää nosti täysjyväleipä. Sen poisjättämällä monet reseptit sopivat myös hiilihydraatteja rajoittaville. Kaikesta huolimatta väitän, että moni, jonka ruokavalio on aivan retuperällä, eläisi paljon terveellisemmin, monipuolisemmin ja maukkaammin, vaikka kokkaisi kaiken suoraan tämän kirjan ohjeilla yhtään reseptiin kajoamatta!  Suosittelen kirjaa lämpimästi tylsään arkiruokaan kyllästyneille tavallisille sekasyöjille, jotka ovat innostuneita terveellisemmästä elämäntavasta ja halukkaita kokeilemaan uusia ideoita. Myös keliaakikoille ja maitoa karttaville löytyy kirjasta melko hyvä kattaus! Sitä vastoin vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaville ei kirja tarjoa paljoakaan ilman omia muutoksia resepteihin.

2 kommenttia:

  1. Muistuuko sulle mieleen suositella jotain oikeasti hyvää ruokakirjaa? Siis missä on suht terveellisiä ruokia?

    VastaaPoista
  2. Nyt juuri ei tule mieleen mitään tiettyä, sillä itse lueskelen niitä lähinnä inspiraationa, joista sitten sovellan omia versioitani. Jos joku suosikkikirja pitää mainita, niin sitten se on äidin 1970-luvulta oleva tiiliskivi, joka sisältää kaikki perusasiat kananmunien ja kaurapuuron keitosta kalan suolaukseen ja graavaamiseen ;-)

    VastaaPoista