torstai 2. kesäkuuta 2016

Proteiinipitoiset valkosuklaa-mulperipatukat (gluteeniton, maidoton, munaton, sokeriton, vegaaninen, vhh, paleo)

Sain Foodinilta paketillisen raaka-aineita kokeiltavaksi. Paketissa oli muun muassa raakakaakaonibsejä, kaakaovoita, mulperimarjoja, vaniljalla maustettua riisiproteiinia, cashewpähkinöitä ja itselleni uusina tuotteina kvinoajauhoa ja vähärasvaista kurpitsajauhoa. Miten inspiroivaa! Kyllä kelpaa taas kehitellä vaikka mitä!
Innostuin viime vuoden lopulla kehittelemään erilaisia maidottomia ja gluteenittomia proteiinipatukoita, joista moni resepti on vielä julkaisematta. Ideoita makujen, koostumusten ja toteutusten suhteen syntyy sitä vauhtia, ettei itsekään aina tunnu pysyvän perässä. Löysin koneeltani pitkän listan resepti-ideoita ja -luonnoksia, jotka olin laatinut jo ajat sitten, pitääkin alkaa käymään listaa läpi.
Silmiin osui muun muassa valkosuklaaproteiinipatukat. Oi nam, todellakin! Kaupan tavallinen valkosuklaahan on sekoitus kaakaovoita, maitoa, sokeria ja mausteena yleensä vaniljaa. Foodinin paketista inspiroituneena päätin kokeilla valkosuklaaproteiinipatukoiden valmistusta. Pyörittelin hetken ideaa päässäni ja lopulta päätin tehdä pienen kompromissin karkkipatukan ja proteiinipatukan väliltä. Minusta proteiinipatukan tulee nimensä mukaisesta sisältää reilusti proteiinia ilman että kalori-, rasva- ja hiilihydraattimäärät paukkuvat taivaissa. Mitä järkeä on proteiinipatukassa, jossa on kuitenkin enemmän muuta kuin proteiinia?
Valkosuklaaversion valmistuksessa on kuitenkin se hankaluus, että se mikä tekee valkosuklaasta valkosuklaan, on nimenomaan rasva! Siten päätin tällä kertaa olla liikaa tuijottamatta rasvaan ja hiilihydraatteihin ja valmistaa varsinaisen proteiinipatukan sijaan valkosuklaapatukoita proteiinilisällä. Innostuin ideasta sen verran, että päätin laajentaa makua valkosuklaa-toffeepatukaksi lisäämällä patukoihin vielä hienonnettuja mulperin marjoja. Mulpereissa on makea toffeemainen maku ja niiden koostumuskin on hieman sitkeä kuin toffeekaramellilla.
Positiivisena yllätyin siitä, että kaakaovoi oli saanut uuden muodon ja nyt se oli pussissa pieninä hippuina tai nokareina, tai miksi niitä nyt kutsuisi. Aivan ihanan mallisia! Helppo mitata, ei suttaa ja lisäksi ihania kuvauksessa! Muistan ajan, jolloin kaakaovoi tuli isona mötikkänä pussissa, josta sitten veitsellä pilkottiin paloja. Tuskaista hommaa. Tiedätkö sen tilanteen, kun leikkaa tuollaista kovaa palaa veitsellä, voimaa saa käyttää reilusti ja lopulta siitä lohkeaa pala, mikä lentää toiselle puolelle keittiötä? Samassa irtoaa paljon pieniä kaakaovoin muruja pitkin pöytää ja lattiaa ja sotku on sen mukaista...että on tehty "vähän" suklaapatukoita! :D Se on nyt historiaa!
Kaakaovoin ja vaniljariisiproteiinin lisäksi käytin patukoissa vaniljaa sekä jauheena, että uutteena ja maidon korvikkeena jauhettuja cashewpähkinöitä tuomaan kermaisuutta. Samalla ne kasvattavat vielä lisää patukoiden proteiinipitoisuutta. Lisämakeutuksena käytin suklaan makuista steviaa. Käytin taikinaan lisäksi vielä kookosjauhoja, jotta sain koostumuksesta sopivan. Samalla kookosjauho tuo myös kermaista makua ja makeutta. Taikinasta tulikin yllättävän hyvää ja joukkoon lisätyt mulperit olivat piste i:n päälle! Herkullista!


PROTEIINILLA HÖYSTETYT VEGAANISET VALKOSUKLAA-TOFFEEPATUKAT
2dl cashewpähkinöitä
2dl haluamaasi makeuttamatonta kasvimaitoa (käytin mantelimaitoa)
100g (noin 2dl "nappuloina") kaakaovoita vesihauteessa sulatettuna
2tl vaniljauutetta tai -aromia
ripaus tai kaksi hyvälaatuista suolaa
30-40 tippaa suklaasteviaa (tai maun mukaan miten makeaa haluaa, myös naturel-, vanilja- ja toffeestevia käy)
2,25dl vaniljariisiproteiinia
1dl mulpereita veitsellä hieman pilkottuna
noin 6rkl kookosjauhoja (vähärasvaista)
Laita cashewpähkinät, kasvimaitoa, vaniljajauhe, vaniljauute ja suola tehosekoittimeen ja hienonna sileäksi. Lisää sulatettu kaakaovoi ja hienonna vielä hetki. Kaada seos kulhoon ja lisää joukkoon stevia, vaniljariisiproteiini ja mulperit ja sekoita sekaisin. Lisää lopuksi kookosjauhoja sen verran, että massasta tulee paksua. Koostumus muistuttaa pehmeää muovailuvahaa. Painele taikina kelmulla vuorattuun astiaan haluamasi paksuiseksi levyksi (suositus ½-1cm) ja laita jääkaappiin jähmettymään noin tunniksi. Myös hyvä kikka on laittaa taikina pakastuspussiin ja muotoilla se levyksi päältä painellen, jolloin pussin reunat auttavat saamaan levystä suorakaiteen mallisen. Leikkaa haluamasi kokoisiksi paloiksi ja säilytä jääkaapissa. Patukat voi myös pakastaa.





4 kommenttia:

  1. Kuulostaa herkulliselta ja tahtoo kokeilla ! Mutta entä jos en voi syödä pähkinää, voiko sitä korvata millään tästä reseptistä? -Tiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Cashewpähkinöiden tilalle voi kokeilla esim. kookosiutaleita tai auringonkukansiemeniä. Maku tietenkin muuttuu hieman. Auringonkukansiemenet kannattaa paahtaa, jolloin niistä tulee todella herkullisia. :)

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta, täytyypä testata! :P

      Poista
    3. 😊 toivottavasti onnistuu!

      Poista