tiistai 20. syyskuuta 2016

Lähes täydelliset uunibataattiranskalaiset (munaton, maidoton, gluteeniton, viljaton, sokeriton, paleo, vegaaninen)


Bataatti soveltuu täydellisesti ranskalaisten valmistukseen, sillä se sisältää perunan tapaan tärkkelystä, joka tekee ranskalaisten pinnasta rapean. Bataatti on maultaan makeaa, joten siihen sopii hyvin voimakkaammat ja lämpimät mausteet kuten esimerkiksi chili ja kaneli. Myös savupaprikaa ja valkosipulia kannattaa kokeilla! Bataatti on myös hyvä karoteenin ja A-vitamiinin lähde, toisin kuin peruna. Muuten ravintoaineet bataatin ja perunan suhteen ovat Finelin mukaan seuraavat: Hiilihydraatteja on suunnilleen saman verran, perunassa on 2g enemmän kuitua ja yli 160mg enemmän kaliumia 100g kohden sekä viisi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin bataatissa. Bataatti sisältää 2g vähemmän tärkkelystä ja 1g enemmän jodia kuin peruna 100g kohden. Natriumia ja suolaa bataatti sisältää Finelin mukaan huomattavasti enemmän. Kumpi siis on parempi? Mielestäni aika samoissa mennään, riippuu lähinnä siitä mitä kukakin hakee. Monet tosin sanovat bataatin sopivan vatsalle paremmin kuin peruna, joka voi joillekin aiheuttaa vatsanväänteitä. Ainakin bataatti on kivaa vaihtelua ainaiselle perunalle.

Terveysvalistuksen jälkeen takaisin ranskalaisiin. Tällä kertaa valmistin ranskalaiset kevyemmin uunissa paistamalla. Silläkin tavalla ranskalaisista saa todella hyviä ja rapeita, kunhan muistaa muutaman niksin:
1. Ranskalaiset kannattaa leikata tasakokoisiksi tikuiksi, jotta ne kypsyvät yhtäaikaisesti.
2. Kypsennä ranskalaiset ilman leivinpaperia ja kuumenna pelti ennen kypsennystä uunissa kuumaksi, jolloin ranskalaiset alkavat välittömästi paistua ja lopputulos on rapeampi.
3. Jos haluat nähdä ylimääräistä vaivaa, liota raakoja bataattitikkuja kylmässä vedessä 30-60 minuuttia ennen kypsennystä. Liotus irrottaa bataatista ylimääristä tärkkelystä, joka imee itseensä nestettä ja tekee ranskalaisista pehmeämpiä. Kuivaa tikut huolellisesti ennen paistoa, jottet saa uunissa keitettyjä bataatteja ranskalaisten sijaan!
Tällä kertaa olin tosin erittäin laiska ja jätin viimeisen vaiheen välistä. Samoin kypsensin bataatin leivinpaperin päällä, välttyäkseni peltien pesulta. Lopputulos ei siten ollut ihan niin täydellinen, kuin se olisi voinut olla, joten suosittelen noudattamaan ainakin kohtaa 2. Luonnollisesti edellä mainitut vinkit käyvät myös perunaranskalaisille. Tarjoile bataattiranskalaiset esimerkiksi ketsupin tai dippikastikkeen kera tai tarjoile muun ruoan lisukkeena.


KEVYEMMÄT JA LÄHES TÄYDELLISET BATAATTIRANSKALAISET UUNISSA
bataatteja
tilkka öljyä (kuumuutta kestävää eli öljy, jolla on korkea savuamispiste, kuten esim. kookosöljy tai punainen palmuöljy, joka sopii täydellisesti bataattiranskalaisiin!)
suolaa ja mausteita maun mukaan
Kuori bataatit ja leikkaa ne noin ½cm paksuisiksi tasakokoisiksi tikuiksi. (Liota tikkuja kylmässä vedessä 30-60 minuuttia, siivilöi ne ja huuhtele kylmällä vedellä. Kuivaa tikut huolellisesti ja anna kuivahtaa hetki huoneenlämmössä, jotta ylimääräinen kosteus poistuu. Sekoita bataattien joukkoon tilkka öljyä ja mausteet ja sekoita huolellisesti. Laita pelti uuniin ja kuumenna 225C. Kun uuni on valmis, ota kuuma pelti pois uunista ja kaada bataatit pellille. Levitä tasaiseksi kerrokseksi ja laita pelti uuniin hieman keskitasoa ylemmäs. Paista bataatteja noin 20-25 minuuttia, tai kunnes ne ovat kypsiä ja saaneet väriä. Sekoita puolessa välissä paistamista, jotta bataatit kypsyvät ja saavat väriä tasaisesti.




2 kommenttia:

  1. Eikä pidä unohtaa sitä, että vaikka perunan ja bataatin kohdalla puhutaan luonnollisestikin tärkkelyksestä ja hiilihydraateista, niin perunan antamasta energiasta 10 % ja bataatin kohdalla 8 % tulee proteiineista, mikä on ihan suositusten mukainen proteiinin osuus.

    Kyllä, se on vain alle 2 g proteiinia / 100 g perunaa tai bataattia, mutta kun ihmisen proteiinitarve on vain n. 1 g / painokilo, niin neljänneskilon annos perunaa tai bataattia antaa 4 g proteiinia eli 6 % 70 kiloisen ihmisen päivittäisestä tarpeesta. Niin se kertyy. :-)

    VastaaPoista