perjantai 20. tammikuuta 2017

Vegaaniset kevyet browniet (munaton, maidoton, gluteeniton, viljaton, sokeriton, vegaaninen, vhh, proteiinipitoinen, ei pähkinää eikä mantelia)

Monet reseptit voi kääntää ympäri ja uusia vaikka kuinka moneen kertaan jo pelkästään makuprofiilia muuttamalla. Lisäksi reseptien koostumusta voi muuttaa ja tehdä niistä esimerkiksi gluteenittomia, maidottomia, munattomia, sokerittomia, vähähiilihydraattisia, vegaanista, rasvattomasta, kevyitä....ja valitettavasti välillä tulee myös kuivia ja mauttomia, kun tarpeeksi soveltaa 😂. 

Vaan ei tällä kertaa, vaikka nämä browniet ovatkin viljattomia, gluteenittomia, munattomia, maidottomia, sokerittomia ja vegaanisia sekä kaiken lisäksi kevyitä! Ne ovat myös proteiinipitoisia tofun ansiosta. Reseptin näihin keventäjällekin sopiviin herkkupaloihin löydät Kohokohdasta. Jos et voi tai halua käyttää tofua löytyy blogista (kananmunaa sisältävä) resepti maailman kevyimmät browniet,jotka eivät sisällä tofua 😊.




maanantai 16. tammikuuta 2017

Kahden raaka-aineen kaurakeksit (gluteeniton, munaton, maidoton, vegaaninen)


Olen viime aikoina törmännyt useasti tähän kahden raaka-aineen keksireseptiin, joten minulla ei kai ollut muuta mahdollisuutta, kuin kokeilla sitä. Taikinan valmistus ei voisi olla enää yhtään helpompaa. Banaanit muussataan ja sekaan lisätään kaurahiutaleita. Lisäsin vielä ripauksen suolaa korostamaan makuja. Taikinasta otetaan isoja nokareita, jotka muotoillaan kekseiksi, sillä taikina ei leviä uunissa. Lopputuloksena on pehmeitä banaanille ja kauralle maistuvia pikkuleipiä. Ihan kivoja ja erittäin helppoja ja nopeita valmistaa, sopivat hyvin esimerkiksi aamupalalle. Jos pidät rapeammista ja makeammista kekseistä, voit lisätä taikinaan esimerkiksi kookossokeria.


KAHDEN RAAKA-AINEEN GLUTEENITTOMAT BANAANI-KAURAKEKSIT
(noin 10kpl)
2 erittäin kypsää banaania
2dl gluteenittomia kaurahiutaleita
hyppysellinen suolaa
Hienonna banaanit soseeksi esimerkiksi haarukalla ja sekoita joukkoon kaurahiutaleet ja suola. Ota taikinasta leivinpaperoidulle pellille nokareita ja levitä ne esimerkiksi lusikan avulla litteiksi kekseiksi. Paista uunissa 175C noin 20 minuuttia. Anna jäähtyä.