tiistai 28. huhtikuuta 2015

Maailman parhaat eli Wilhelmiinat (gluteeniton ja maidoton)

 
Aloitettuani gluteenittoman ja maidottoman ruokavalion vajaa puolitoista vuotta sitten, moni vanha hyväksi havaittu luottoresepti koki uudistuksen. Olen jo vuosien ajan tottunut kehittelemään ja muokkaamaan reseptejä viljattomiksi ja vähäviilihydraattisiksi, mutta oli pienimuotoinen sokki kun todettiin, että maitotuotteet eivät ehkä olekaan ihan se paras juttu elimistölleni. Se lisää kurkun limaisuutta ja aiheuttaa ummetusta sekä vaikeuttaa ravintoaineiden imeytymistä. Onnekseni voin kuitenkin käyttää voita, mieluiten tietenkin kirkastettuna.

Tämän ohjeen bongasin äitini vanhasta leikekirjatyylisestä keittokirjasta peräti kolmesti hieman eri nimillä: Viipalepiparit, Wilhelmiinat ja Maailman parhaat. Maailman parhaiksi näitä todella voi kutsua. Lapsuudessani näitä leivottiin usein ja ne olivat taivaallisia. Ja ovat toki vieläkin. Ajattelin kuitenkin tehdä niistä hieman terveellisempiä korvaamalla sokerin ja siirapin vähän terveellisemmillä vaihtoehdoilla ja tekemällä niistä gluteenittomia. Maidottomassa versiossa voin voi tarvittaessa korvata kookosöljyllä.
 
WILHELMIINAT
(40kpl)
200g (kirkastettua) voita (tai kookosöljyä/maidotonta margariinia)
4rkl kookospalmu- tai vaahterasiirappia
1 munan keltuainen
2tl soodaa
Vatkaa huoneenlämpöinen (kirkastettu) voi, sokeri, siirappi ja vaniljajauhe kuohkeaksi. Vatkaa joukkoon keltuainen. Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet ja pyöräytä taikina murumaiseksi. Jäähdytä hetki kylmässä, jotta saat muotoiltua taikinaa paremmin.
Muotoile taikinasta halkaisijaltaan 2cm tankoja leivinpaperoidulle pellille (3kpl). Jätä leviämisvaraa noin 10cm. Paista uunissa 150C noin 10-15 minuuttia riippuen siitä haluatko sitkeitä vai rapeita pikkuleipiä. Leikkaa tangot vinoviipaleiksi heti uunista poisoton jälkeen. Anna jäähtyä.

4 kommenttia:

  1. millähän tuon kookosjauhon vois korvata jossei tykkää kookoksen mausta:)? Voisko laittaa ihan perus täysjyvävehnäjauhoja? Ei siis tarvii miun tapauksessa olla gluteeniton kuhan on terveellinen :D Vai mitäkä suosittelisit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voit korvata kookosjauhot käyttämällä 5dl vehnäjauhoja ja jätä myös psyllium pois.

      Poista
  2. Käviskö mantelijauho kun ei kookosjauhoi ole? Meneekö samassa suhteessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä nekin varmaan käy, mutta niitä tarvii kyllä laittaa huomattavasti enemmän. Lisäisin myös hieman psylliumia :)

      Poista