torstai 14. toukokuuta 2015

Maidoton ja vegaaninen parmesaani


Maidottomassa ruokavaliossa voi monet lehmänmaitotuotteet korvata toisilla, maidottomilla tuotteilla. Tavallisen maidon tilalla on kaupassa tarjolla erilaisia kasvimaitoja valmistettuna muun muassa soijasta, kaurasta, mantelista, cashewista, hasselpähkinästä, riisistä, kookoksesta ja kaurasta. Niitä voi tehdä itsekin helposti oikeastaan mistä tahansa pähkinöistä tai siemenistä.
Vaikeimpia asioita korvata on mielestäni kovat juustot. Ilmankin toki voi olla, mutta jos keksii tai löytää jonkun hyvä idean kovalle juustolle, niin toki sitä on pakko heti kokeilla. Löysin tämän reseptin Jane's Healthy Kitchenistä ja oli aivan pakko kokeilla heti. Valmis juusto todella näytti hyvin paljon parmesanilta ja lohkesikin parmesanin tavoin. Sitä pystyi myös hyvin raastamaan, mutta raastamisessa pitää muistaa, ettei pidä juustoa kädessään kovin pitkään, sillä se sulaa helposti. Juuston makukin oli todella lähellä parmesania, joten tämä jää meillä kyllä vakioresepteihin. Tämä juusto on pastan päälle aivan loistava tuote! Ohje on maidottoman lisäksi sekä pähkinätön (kookos ei ole pähkinä vaan hedelmä ja sopii yleensä pähkinäallergiselle nimestään huolimatta!) sekä vegaaninen.
Ravintohiiva tuo ruokaan juuston makua ja sisältää runsaasti B-vitamiinia. C-vitamiini tuo juustoon pitkään kypsytetyn juuston kirpeää makua. Sen voi toki jättää poiskin, mutta suosittelen kokeilemaan. Alkuperäisessä ohjeessa oli käytetty C-vitamiinijauhetta, mutta minulla ei sellaista ollut, joten murskasin tavallisia makeuttamattomia C-vitamiinitabletteja. Hyvin toimi!
Alkuperäisen reseptin mitat ovat amerikkalaisittain kuppeina. Annos tuntui isolla, joten pienensin määriä hieman. Mittailukaan ei ollut kovin tarkkaa, mutta onnistui silti hyvin.
MAIDOTON JA VEGAANINEN PARMESAANI
1rkl sitruunamehua
0,25tl suolaa (tai maun mukaan)
4rkl ravintohiivahiutaleita (tai maun mukaan)
3 makeuttamatonta C-vitamiinitablettia murskattuna (noin ½tl jauhetta, laita oman makusi mukaan)
Laita kookosöljy, kookosmassa ja sitruunamehu kattilaan tai pieneen kulhoon ja lämmitä miedolla lämmöllä tai kuumavesihauteessa, jotta seos notkistuu (älä sulata täysin). Lisää suola, ravintohiiva ja halutessasi C-vitamiini imitoimaan ikääntyneen juuston kirpeää makua. Maista seosta ja lisää makusi mukaan suolaa, ravintohiivaa tai C-vitamiinia. Aja seos vielä tasaiseksi sauvasekoittimella tai muulla sopivalla välineellä ja kaada seos kelmutettuun pieneen astiaan. Ilman talouskelmua juustoa voi olla vaikea saada irti astiasta. Laita jääkaappiin kovettumaan. Kun seos on täysin kovettunut, irrota se astiasta (tarvittaessa vai kastaa astiaa ulkopuolelta kuumaan veteen, jotta juusto hieman sulaa ja irtoaa helpommin astiasta). Säilytä valmista juustoa jääkaapissa ja raasta sitä esimerkiksi pastan päälle.



14 kommenttia:

  1. Oho! Tosi kekseliästä ja hyvän näköistä. Ja ihanasti lohkeaa <3 :D Pitää varmaan itsekin testata tuota ravintohiivaa, kun sitä on vilahdellut monissa kiinnostavissa vegaanisissa resepteissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ravintohiivalla saa kyllä ihanasti juuston makua maidottomiin ruokiin. Tämä lohkesi ihanasti ja kokeilin jo raastaa sitä pastan joukkoonkin ja toimi täydellisesti!

      Poista
  2. Wau, näyttää tosiaan ihan parmesaanijuustolta! Minulla on ollut vegaanijuustokirja kaapissa jo pitkään pölyttymässä, mutten ole saanut kokeiltua ko juustojen valmistamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pieni kookoksen maku tässä oli, mutta oli kyllä ehdottomasti hyvää ja todella lähellä aitoa tavaraa, voittaa aiemmat korvikekokeiluni :)

      Poista
  3. Pakko kokeilla! Kuinka kauan juusto mahtaa säilyä, onko mitään ideaa?

    - Anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskoisin juuston säilyvän jääkaapissa kuukausikaupalla :D Tai siis ei se oikeastaan säily, kun se tulee syötyä aikaisemmin ;)

      Poista
  4. Toimiskohan pizzaan päällä tai oisko sulla muuat vinkkiä?

    VastaaPoista
  5. En ole kokeillut pizzan päällä, mutta uskoisin, että toimii. Tietenkään lopputuloksena ei synny venyvää juustoa, kuten oikealla täysrasvaisella juustolla, mutta korvikkeena tämä on kyllä muuten aivan mahtava! Pastan päällä ainakin toimi erinomaisesti :)

    VastaaPoista
  6. Tämähän oli niin älyttömän hilpeä idea, että heti piti kokeilla! Vieläkin naurattaa, tästä tuli pikkuinen valtavan parmesaanimainen pallukka, joka lohkeaa leuhkasti ja maistuu ainakin tomaattisalaatissa! Kiitos!

    VastaaPoista
  7. PELASTUS! Ajatuksissani on aloittaa maidotottoman ruokavalion kokeilu ja juustoja tulee niiiiiin ikävä. Tätä siis pakko kokeilla. Mistä tuota kookosmassaa saisi valmiina, en löydä mistään? luulen ettei oma blenderini tai tehosekoittimeni tee niin massamaista, jää liian rouheaksi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kookosmassaa saa tilattua netistä mm. Hyvinvoinnin tavaratalosta tai Fitness Firstiltä, myös luontaistuotekaupoissa, ruohonjuuressa tai Punnitse ja säästä kaupoissa sitä voi olla. Kookosmassaa myydään myös nimillä kookossose ja kookosmanna. Toivottavasti tästä on apua ja löydät tuotteen. :)

      Poista
  8. Mitä ravintohiiva tekee elintarvikkeille? Onko se kuinka välttämätön esim. tässä reseptissä?

    Mari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ravintohiiva antaa "juustolle" parmesaanin maun eli on siten ns. pakollinen raaka-aine. Muuten juuston maku jää uupumaan.

      Poista