lauantai 9. tammikuuta 2016

Itse tehty soijakastikkeen korvike (gluteeniton, maidoton, munaton, vhh, viljaton, paleo ja vegaaninen vaihtoehto)


Soijakastike on aasialaisissa keittiössä perusmauste, jota käytetään todella monessa ruuassa. Nykyään kaupoissa onkin saatavilla myös gluteenitonta soijakastiketta, mikä on hyvä juttu keliakiaa sairastavia ajatellen. Moni on kuitenkin allerginen soijalle tai haluaa välttää sitä muista syistä, joten silloin soijakastike on pois laskuista. Toki soijan voi aina korvata suolalla, mutta se tietty soijakastikkelle tyypillinen aromi ja aasialaisuus jää samalla pois.
Pidän kovasti aasialaisesta ruuasta, joten soijakastiketta haluaisi siitä syystä käyttää, ettei aito maku kärsi liiaksi. Löysin sattumalta ohjeen miten korvata soijakastike ja tietysti tahdoin kokeilla, sillä innostun aina kaikista tällaisista ihmeellisistä jutuista :)

Muutin taas reseptin kokoa siten, että se on hyvä määrä ensikertalaisen kokeilla, jottei raaka-aineita mene liiaksi hukkaan, jos lopputulos menee pieleen tai ei ole mieleinen. Tämä kastike ei ole vegaaninen, sillä se sisältää lihalientä, mutta mietin asiaa ja tulin siihen lopputulokseen (jota en siis ole kokeillut vielä), että lihaliemen voisi korvata tummalla kasvisliemellä, jossa on joukossa lipstikkaa (luonnon oma lihaliemen korvike!) ja siitakesieniä, mieluiten kuivattuja (umamin maku). Kasvikset kannattaa paahtaa uunissa grillivastuksen alla ennen liemen keittoa, jolloin niihin tulee väriä ja liemestä tummempi. Älä kuitenkaan polta kasviksia, sillä ainakaan minä en pidä palaneesta mausta. Jos käytät lihalientä, niin senkin olisi hyvä olla tummaa. Tosin lieminä voi käyttää vaaleampiakin liemiä, sillä vaikutus lopputulokseen on lähinnä kastikkeen vaaleampi väri. Tee kuten tahdot tai kokeile eri tavoin miten haluat!
Melassisiirappia väriltään lähes mustaa ja maistuu hieman maltaiselle. Se on kuitenkin gluteenitonta ja soveltuu keliaakikoille. Se antaa oman arominsa kastikkeelle, joten itse suosittelen käyttämään sitä, mutta toki voit korvata sen myös muulla tummalla siirapilla tai esimerkiksi kookossiirapilla (jolloin valmis kastike ei sisällä mitään viljaperäistä). Melassisiirappia saa ainakin luontaistuote- ja ekokaupoista.
ITSE TEHTY SOIJAKASTIKKEEN KORVIKE
2dl tummaa lihalientä (mieluiten itse tehtyä, jolloin ei sisällä mitään "ylimääräistä"), vegaaniseen vaihtoehtoon lue johdanto
2tl tummaa balsamiviinietikkaa
1tl melassisiirappia tai esim. kookospalmusiirappia
0,25tl inkiväärijauhetta
ripaus valkopippuria
ripaus valkosipulijauhetta
1dl vettä
1,5tl laadukasta suolaa tai maun mukaan riippuen lihaliemen suolaisuudesta
Sekoita kaikki aineet kattilassa keskenään ja keitä seosta 5 minuuttia. Tarkista maku, jos se on liian vahvaa lisää vettä ja jos liian mietoa, keitä lisää. Soijakastikkeen tulee olla suolaista, joten lisää suolaa maun mukaan. Jäähdytä ja säilytä jääkaapissa. Voit myös pakastaa kastikkeen jääpalamuoteissa. 




2 kommenttia:

  1. Kiitos,tätä tulen varmasti kokeilemaan. Olen itsekin suuri aasialaisen ruuan ystävä, ja käytän paljon soijakastiketta, mutta Tamari soijakastiketta, jossa ei pitäisi olla gluteenia. Mutta tämä kuulostaa hyvältä joten menee kokeiluun

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tamari on hyvä vaihtoehto gluteenittomaan ruokavalioon ja kaupoissa on myös ihan gluteenitonta, mutta soijattomaan vaihtoehtoon oli pakko kokeilla tätä kun kuulosti niin erikoiselta. :D

      Poista