lauantai 12. joulukuuta 2015

Jouluinen broilerisalaatti (gluteeniton, viljaton, maidoton, sokeriton, paleo, munaton, vähähiilihydraattinen, paleo)


Granaattiomena on ison omenan kokoinen punainen hedelmä, josta syödään sen sisällä olevat punaiset siemenet. Hedelmälihan malto on pahanmakuista, mutta siemenet ovat hedelmäisen raikkaita ja ovat kauniita kuin jalokivet. Ne tuovat mieleeni joulun, joten päätin valmistaa jouluisen broilerisalaatin, jossa oli granaattiomenan lisäksi mandariininlohkoja pirteydeksi rucolaa ja avokadoa tuomaan vihreää väriä sekä hienoksi silputtua kukkakaalia ikään kuin lumeksi. Lopuksi lisäsin päälle vielä saksanpähkinöitä, sillä miellän myös ne jouluisiksi. Ne voi myös korvata pekaanipähkinöillä, jotka ovat hieman makeampia tai esimerkiksi kookoslastuilla, jos ei voi syödä pähkinää. Toki voit jättää ne myös pois, jos et niistä pidä. Myös erilaiset siemenet, kuten esimerkiksi paahdetut auringonkukansiemenet ovat hyvä vaihtoehto.

Pohdin hetken millä maustaisin broilerin. Sen pitäisi sopia jouluun ja tähän salaattikokonaisuuteen, joten chilit, paprikat ja sipulit saivat nyt jäädä. Arvoin jonkin aikaa garam masalan ja perinteisen suolattoman curryjauheen välillä. Lopulta päädyin garam masalaan, sillä se sisältää mm. kanelia ja neilikkaa. Broilerin väri ei kuitenkaan paistamisen jälkeen ollut sellainen kuin halusin, joten lisäsin vielä curryä, jolloin broilerista tuli kauniin keltaista. Täydellistä! Maku oli hyvä ja salaatti kokonaisuutena todella kaunis, juhlava ja hyvän makuinen!  Tälle salaatille sopii mainiosti esimerkiksi viinietikkakastike!
JOULUINEN BROILERISALAATTI
500g broilerin fileesuikaleita
noin 1tl suolatonta currya
noin 1tl suolatonta garam masala -jauhetta
noin ½tl suolaa
paistamiseen öljyä
1 avokado
pieni pala kukkakaalia
1 mandariinia tai ½ appelsiini
1 granaattiomena
kourallinen saksanpähkinöitä (tai pekaanipähkinöitä, kookoslastuja, paahdettuja siemeniä tms.)
Tumman vihreää salaattia ja/tai rucolaa
Paista broilerit kypsiksi öljyssä ja mausta ne paistamisen aikana curryllä, garam masalalla ja suolalla. Halkaise avokado, poista kivi ja koverra hedelmäliha pois kuorista. Viipaloi avokadot. Silppua kukkakaali mahdollisimman hienoksi silpuksi veitsellä. Kuori mandariinit tai appelsiini, halutessasi voit leikata ne myös kalvottomiksi siivuiksi. Halkaise granaattiomena ja koputtele puolikkaita kuperalta puolelta napakasti jolloin siemenet irtoavat hedelmästä. Aseta tarjoilulautasen pohjalle salaattipeti ja kokoa siihen kerroksittain broilerit, avokadot, kukkakaalisilppu, hedelmät ja pähkinät. Tarjoile sellaisenaan tai lisukkeena esimerkiksi viinietikkakastikkeen kera.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti